Hipotireoza u trudnoći

Uticaj na majku i plod

PREPORUČITE

Uticaj na plodnostUzrociSimptomiRizici majke i plodaDijagnoza i lečenje

Veliki je značaj uticaja poremećaja rada štitne žlezde na reproduktivno zdravlje žena koje planiraju trudnoću, a naročito na trudnice i ishod njihove trudnoće. Nelečeni hipotiroidizam majke može dovesti do prevremenog porođaja, niske porođajne težine i respiratornog distresa kod novorođenčeta. Tokom godina, akumulirano je dovoljno dokaza o ulozi tiroksina (hormona štitne žlezde) u normalnom razvoju fetalnog mozga.

Prof. dr Nemanja Milinčić
Specijalista ginekologije i akušerstva
Ordinacija Fertilitet

Hipotireoza (smanjena funkcija štitne žlezde) je stanje u kojem vaša štitna žlezda ne proizvodi dovoljno ključnih hormona za normalno funkcionisanje organizma. Ukoliko želite da se informišete o opštim načelima ovog medicinskog problema, simptomima, dijagnozi i lečenju, pročitajte više u našem prilogu .

Uticaj na plodnost

Ponekad postoji veza između hipotireoze – kada imate nedovoljno aktivnu štitnu žlezdu – i neplodnosti kod žena. Nizak nivo tiroidnih hormona može ometati oslobađanje jajeta iz jajnika (ovulacija), što narušava plodnost. Pored toga, neki od osnovnih uzroka hipotireoze – kao što su određeni autoimuni poremećaji ili poremećaji hipofize – mogu narušiti plodnost.

Za žene, lečenje hipotireoze je važan deo svakog napora da se ispravi neplodnost. Ako neplodnost ostane nakon korekcije hipotireoze, možda će biti potrebne druge intervencije za lečenje neplodnosti.

Ako imate hipotireozu i pokušavate da zatrudnite, radite sa svojim lekarom kako biste bili sigurni da je hipotireoza pod kontrolom. Potražite dodatnu pomoć od specijaliste za endokrinologiju ako je potrebno.

Ako imate hipotireozu i zatrudnite, odmah obavestite svog lekara. Pažljivo praćenje nivoa hormona štitne žlezde tokom trudnoće može podstaći normalan razvoj fetusa i smanjiti rizik od pobačaja.

Uzroci

Najčešći uzrok hipotireoze u trudnoći je Hašimotova bolest, stanje pri kojem vaš imuni sistem stvara antitela koja napadaju i razaraju zdravo tkivo vaše štitne žlezde i samim tim smanjuju mogućnost normalne proizvodnje hormona.

Nije poznat tačan razlog šta dovodi do toga da vaš imuni sistem napadne štitnu žlezdu. Neki naučnici smatraju da bi preležana infekcija virusom ili bakterijom mogla da aktivira autoimunu reakciju, dok drugi veruju da je odgovor leži u genetskoj predispoziciji. Istina je verovatno negde između.

Kombinacija faktora – uključujući nasledstvo, pol i starost – može odrediti vašu verovatnoću da ćete razviti poremećaj.

Osim Hašimotove bolesti, mnogi su drugi, znatno ređi, uzroci hipotireoidizma koji se javlja u trudnoći. O njima pročitajte u našem prilogu o opštoj problematici sa hipotireozom

Simptomi

Znaci i simptomi hipotireoze uključuju:

• Umor i usporenost;
  • Povećana osetljivost na hladnoću;
  • Zatvor (konstipacija);
  • Bleda, suva koža;
  • Natečeno lice;
  • Krhki nokti;
  • Gubitak kose;
  • Povećanje jezika;
  • Neobjašnjivo povećanje telesne težine;
  • Bolovi u mišićima, osetljivost i ukočenost;
  • Bol u zglobovima i ukočenost;
  • Slabost mišića;
  • Prekomerno ili produženo menstrualno krvarenje;
  • Depresija;
  • "Rupe" u pamćenju.
Ovde treba napraviti distinkciju između kliničke i subkliničke hipotireoze. Kod kliničke forme bolesti, trudnica će imate neke ili sve gore navedene simptome i znakove bolesti, dok kod subkliničke forme ovi simptomi i znaci izostaju i dijagnoza se može postaviti samo rutinskim testiranjem hormona štitne žlezde. Inače, subklinička hipotireoza je dosta češća forma u trudnoći i takođe zahteva lečenje.

Rizici majke i ploda

Žene sa hipotiroidizmom imaju smanjenu plodnost, čak i ako zatrudne, rizik od abortusa je povećan. Takođe, rizik od gestacijske hipertenzije, anemije, abrupcije placente i postporođajnog krvarenja je povećan. Rizik od ovih komplikacija je veći kod žena sa kliničkim u odnosu na subklinički hipotiroidizam.

Nelečeni hipotiroidizam majke može dovesti do prevremenog porođaja, niske porođajne težine i respiratornog distresa kod novorođenčeta. Tokom godina akumulirano je dovoljno dokaza o ulozi tiroksina u normalnom razvoju fetalnog mozga. Prisustvo specifičnih nuklearnih receptora i tiroidnih hormona pronađenih u mozgu fetusa u 8. nedelji gestacije, slobodni T4 (hormon štitne žlezde) koji se nalazi u amnionskoj tečnosti ploda i dokaz prenosa tiroidnih hormona majke preko placente, naglašavaju ulogu tiroidnih hormona u fetalnom mozgu.

Brojne studije su ubedljivo dokazale da deca rođena od majki sa hipotireozom imaju značajno povećan rizik od oštećenja IQ rezultata (test inteligencije), neuropsiholoških razvojnih indeksa i sposobnosti učenja. Deca rođena od nelečenih hipotiroidnih žena imala su IQ rezultat koji je bio do 7 poena ispod srednjeg IQ dece rođene od zdravih žena i žena koje su dobijale terapiju tokom trudnoće. Ovaj rizik se odnosi na decu rođenu ne samo od nelečenih žena, već i na žene sa suboptimalnom terapijom. Ovi podaci naglašavaju potrebu da se žene adekvatno prate nakon početka lečenja.

Deca rođena od majki sa nedostatkom joda prošla su još gore, sa prosečnim deficitom globalnog koeficijenta inteligencije od 10 poena, a dosta njih je takođe imalo poremećaj pažnje i hiperaktivnost.

Dijagnoza i lečenje

Iako se testiranje na poremećaj funkcije štitne žlezde ne radi rutinski, ni u svetu ni kod nas, ipak naš stav je da bi svaka žena koja planira trudnoću, a naročito ako je u drugom stanju – trebalo da odredi hormonski status štitne žlezde.

Dijagnoza hipotireoze se zasniva na vašim simptomima i rezultatima krvnih testova koji mere nivo TSH i tiroidnog hormona tiroksina. Nizak nivo tiroksina i visok nivo TSH ukazuju na nedovoljno aktivnu štitnu žlezdu.

Lekari mogu da dijagnostikuju poremećaje štitne žlezde mnogo ranije nego u prošlosti – često pre nego što osetite simptome.

Ukoliko se ispostavi da imate poremećaj u radu štitne žlezde dobićete terapiju od strane vašeg lekara koja se sastoji od uzimanja nadoknade hormona štitne žlezde – Levotiroksin (Euthyrox®). Biće vam potrebni testovi štitne žlezde svake četiri nedelje tokom prve polovine trudnoće, a zatim ponovo između 26. i 32. nedelje da biste bili sigurni da je vaš TSH na dobrom nivou i da je doza Euthyrox-a adekvatna.

Ukoliko se lečite od hipotireoze i pre trudnoće, onda ćete možda morati da povećate dozu lekova za štitnu žlezdu za 40% do 50% tokom trudnoće. U stvari, podaci pokazuju da će 50 do 85% trudnica sa hipotireozom morati da povećaju svoju dozu tokom trudnoće.

Preporuka je da, pre nego što zatrudnite, vaš lekar prilagodi dozu lekova za nadoknadu hormona štitne žlezde, tako da vaš TSH bude ispod 2,5 mIU/L kako bi smanjio rizik od povišenog TSH u prvom trimestru.

Upotreba Euthyrox-a tokom trudnoće je bezbedna za vašu bebu jer lek oponaša prirodni hormon tiroksin (T4) vaše štitne žlezde.

Pravovremena dijagnoza i lečenje hipotireoze u trudnoći su veoma važni. Subklinički hipotiroidizam takođe treba da se otkrije i leči kako bi se sprečili neželjeni ishodi, posebno kod majke. S obzirom da žene sa hipotireozom tokom trudnoće, posebno autoimune varijante, mogu imati pogoršanje poremećaja nakon porođaja ili mogu nastaviti da zahtevaju nadoknadu tiroksina posle porođaja, adekvatno praćenje je obavezno. Iako se ciljano pronalaženje slučajeva generalno praktikuje, čini se da nedavni dokazi ukazuju na to da bi univerzalni skrining mogao biti bolja opcija. U zaključku, rutinski skrining, rana potvrda dijagnoze i brzi tretman, zajedno sa redovnim praćenjem nakon porođaja, potrebno je da se osiguraju povoljni ishodi za majku i fetus.

Za više informacija, nedoumica i pitanja vezanih za ovu i druge teme zakažite pregled u Ordinaciji Fertilitet gde vas čeka naš stručni tim na čelu sa Prof. dr Nemanjom Milinčićem.

Prilozi iz iste kategorije