Polip endometrijuma

Uzrok čestog krvarenja iz materice

PREPORUČITE

SimptomiKada se obratiti za pomoć?UzrociFaktori rizikaKomplikacijeDijagnozaLečenje

Polipi materice su izrasline pričvršćene za unutrašnji zid materice koje se protežu u materničnu šupljinu. Prekomerni rast ćelija u sluzokoži materice (endometrijuma) dovodi do stvaranja polipa materice, takođe poznatih kao polipi endometrijuma. Ovi polipi su obično nekancerozni (benigni), iako neki mogu biti kancerozni ili se na kraju mogu pretvoriti u rak (prekancerozni polipi).

Polipi materice su veličine od nekoliko milimetara, ne veći od semena susama, do nekoliko centimetara – veličine loptice za golf ili veći. Pričvršćuju se za zid materice velikom bazom ili tankom drškom.

Možete imati jedan ili više polipa materice. Obično se zadržavaju u materici, ali povremeno proviriju kroz njen otvor (cerviks) u vašu vaginu. Polipi materice se najčešće javljaju kod žena koje prolaze ili su završile menopauzu, ali često se nalaze i kod mlađih žena u reproduktivnom periodu, kada mogu biti i uzročnik steriliteta.

Simptomi

Znaci i simptomi polipa materice uključuju:

• Neredovno menstrualno krvarenje – na primer, česta, nepredvidiva menstrualna krvarenja promenljive dužine i količine;
  • Krvarenje između menstruacija;
  • Preterano obilne menstruacije;
  • Vaginalno krvarenje nakon menopauze;
  • Neplodnost.

Neke žene imaju samo blago krvarenje ili mrlje; druge su bez simptoma.

Kada se obratiti za pomoć?

Potražite medicinsku pomoć ako imate:

• Vaginalno krvarenje nakon menopauze;
  • Krvarenje između menstruacija;
  • Nepravilno menstrualno krvarenje.

Uzroci

Iako je pravi razlog nastanka endometrijalnog polipa nepoznat, čini se da hormonski faktori igraju ulogu. Polipi materice su osetljivi na estrogen, što znači da rastu kao odgovor na cirkulišući estrogen.

Faktori rizika

Faktori rizika za razvoj polipa materice uključuju:

• Starosna dob – žene u perimenopauzi ili postmenopauzi;
  • Visok krvni pritisak (hipertenzija);
  • Gojaznost;
  • Uzimanje tamoksifena, terapije raka dojke;
  • Povećane koncentracije estrogena u krvi (iz bilo kog razloga);

Komplikacije

Polipi materice mogu biti povezani sa neplodnošću. Ako imate polipe materice i ne možete da imate decu, uklanjanje polipa može vam omogućiti da zatrudnite.

Dijagnoza

• Transvaginalni ultrazvuk. Tanak uređaj nalik štapiću postavljen u vašu vaginu emituje zvučne talase i stvara sliku vaše materice, uključujući njenu unutrašnjost. Vaš ginekolog može videti polip koji je jasno prisutan ili može identifikovati polip materice kao područje zadebljanog tkiva endometrijuma.
  • Histerosonografija. Uključuje ubrizgavanje slane vode (fiziološki rastvor), ili drugog kontrastnog sredstva, u matericu kroz malu cevčicu provučenu kroz vaginu i grlić materice. Kontrast proširuje vašu materničnu šupljinu, što daje jasniji pogled na unutrašnjost vaše materice tokom ultrazvuka.
  • Histeroskopija. Ginekolog ubacuje tanak, fleksibilan, osvetljen teleskop (histeroskop) kroz vašu vaginu i grlić materice u matericu. Histeroskopija omogućava pregled unutrašnjosti vaše materice.
  • Biopsija endometrijuma. Ginekolog ulazi kiretom u materičnu šupljinu i skida polip koji se zatim šalje na histološko ispitivanje radi utrvđivanja njegovog stepena malignosti (da li je benigan ili maligan). Ova procedura se najčešće radi u anesteziji.
Većina polipa materice je nekancerozna (benigna). Međutim, neke prekancerozne promene materice (hiperplazija endometrijuma) ili karcinomi materice (karcinomi endometrijuma) pojavljuju se kao polipi materice. Vaš lekar će verovatno preporučiti uklanjanje polipa i poslati uzorak tkiva na histološku analizu kako bi se uverio da nemate rak materice.

Lečenje

• Pažljivo čekanje. Mali polipi bez simptoma mogu se sami povući. Lečenje malih polipa je nepotrebno, osim ako niste u opasnosti od raka materice.
  • Lekovi. Određeni hormonski lekovi, uključujući progestagene i agoniste hormona koji oslobađaju gonadotropin, mogu smanjiti simptome polipa. Ali, uzimanje takvih lekova je obično, u najboljem slučaju, kratkoročno rešenje – simptomi se obično ponavljaju kada prestanete da uzimate lek.
  • Hirurško uklanjanje. Tokom histeroskopije, instrumenti ubačeni kroz histeroskop, uređaj koji vaš lekar koristi da vidi unutrašnjost vaše materice, omogućavaju uklanjanje polipa. Uklonjeni polip će verovatno biti poslat u laboratoriju na mikroskopski pregled. Ako polip materice sadrži ćelije raka, vaš ginekolog će razgovarati sa vama o sledećim koracima u proceni i lečenju.

Prilozi iz iste kategorije