Ciste na jajnicima

Da li mogu biti opasne?

PREPORUČITE

SimptomiKada se obratiti lekaruUzrociFaktori rizikaKomplikacijePrevencijaDijagnozaLečenje

Mnoge žene imaju ciste na jajnicima u nekom trenutku reproduktivnog života, mnoge čak i u menopauzi.

Većina cista na jajnicima predstavlja malu ili nikakvu neprijatnost i bezopasne su. Mnoge nestaju bez lečenja u roku od nekoliko meseci. Međutim, ciste jajnika, posebno one koje su pukle, mogu izazvati ozbiljne simptome. Da biste zaštitili svoje zdravlje, redovno posećujte vašeg ginekologa i upoznajte se sa simptomima koji mogu signalizirati potencijalno ozbiljan problem.

Simptomi

Ciste jajnika su vrećice ili džepovi ispunjeni tečnošću u jajniku ili na njegovoj površini. Žene imaju dva jajnika, svaki veličine i oblika badema, sa svake strane materice. Jaja (jajne ćelije), koja se razvijaju i sazrevaju u jajnicima, oslobađaju se u mesečnim ciklusima tokom reproduktivnih godina.

Većina cista ne izaziva simptome i nestaje sama od sebe. Međutim, velika cista jajnika može izazvati:

• Karlični bol - tup ili oštar bol u donjem delu stomaka sa strane ciste;
  • Punoća ili težina u stomaku;
  • Nadimanje.

Kada se obratiti lekaru

Odmah potražite medicinsku pomoć ako imate:

• Iznenadne, jake bolove u stomaku ili karlici;
  • Bol sa temperaturom ili povraćanjem;
  • Akutno povećanje obima stomaka.

Ako imate ove simptome ili znakove šoka (hladna, lepljiva koža, ubrzano disanje i ošamućenost ili slabost), odmah se javite lekaru.

Uzroci

Većina cista na jajnicima se razvija kao rezultat vašeg menstrualnog ciklusa (funkcionalne ciste). Druge vrste cista su mnogo ređe.

Funkcionalne ciste

Svakog meseca vaši jajnici stvaraju folikule koji proizvode hormone estrogen i progesteron i oslobađaju jajnu ćeliju tokom ovulacije. Ako normalni mesečni folikul stalno raste, tada je reč o funkcionalnoj cisti. Postoje dve vrste funkcionalnih cista:

• Folikularna cista. Oko sredine menstrualnog ciklusa, jajna ćelija izbija iz folikula i putuje kroz jajovod. Folikularna cista nastaje kada folikul ne pukne ili ne otpusti svoju jajnu ćeliju, već nastavlja da raste.
  • Cista žutog tela. Kada folikul otpusti svoju jajnu ćeliju, počinje da proizvodi estrogen i progesteron za začeće. Ovaj folikul se sada naziva žuto telo. Ponekad se tečnost nakuplja unutar folikula, uzrokujući da žuto telo preraste u cistu.
Funkcionalne ciste su obično bezopasne, retko izazivaju bol i često nestanu same od sebe u roku od dva ili tri menstrualna ciklusa.

Druge ciste

Vrste cista koje nisu povezane sa normalnom funkcijom vašeg menstrualnog ciklusa, uključuju:

• Dermoidne ciste. Takođe se nazivaju teratomi. Mogu sadržati tkivo, poput kose, kože ili zuba, jer se formiraju iz embrionalnih ćelija. Retko su kancerogene.
  • Cistadenomi. Razvijaju se na površini jajnika i mogu biti ispunjeni vodenastim ili sluzavim materijalom.
  • Endometriomi. Razvijaju se kao rezultat stanja u kojem ćelije materice endometrijuma rastu izvan vaše materice (endometrioza). Endometrijalno tkivo se može nastaniti na sam jajnik i izazvati u krajnjoj formi cistu.

Dermoidne ciste i cistadenomi mogu narasti veliki, što dovodi do pomeranja jajnika od svog normalnog položaja. Ovo povećava mogućnost bolnog uvrtanja jajnika, što se naziva torzija jajnika. Torzija jajnika takođe može dovesti do smanjenja ili zaustavljanja dotoka krvi u jajnik, što je akutno stanje i zahteva često hiruršku intervenciju.

Faktori rizika

Rizik od razvoja ciste na jajniku povećan je usled:

• Hormonskih problema. Ovo uključuje i uzimanje lekova za izazivanje ovulacije.
  • Trudnoća. Ponekad cista koja nastane tokom ovulacije ostaje na jajniku tokom cele trudnoće.
  • Endometrioza. Stanje dovodi do rasta ćelija endometrijuma materice izvan vaše materice.
  • Teška infekcija karlice. Ako se infekcija proširi na jajnike, može izazvati ciste.
  • Prethodna cista jajnika. Ako ste ranije imali cistu, velika je verovatnoća da će opet nastati.

Komplikacije

Cistične promene jajnika koje se razvijaju nakon menopauze mogu biti kancerogene (maligne). Zato je važno raditi redovne preglede kod ginekologa.

Retke komplikacije povezane sa cistama na jajnicima uključuju:

• Torziju jajnika – ciste koje se povećavaju mogu izazvati pomeranje jajnika, povećavajući mogućnost bolnog uvrtanja jajnika (torzija jajnika). Simptomi mogu uključivati nagli početak jakih bolova u karlici, mučninu i povraćanje.
  • Rupture – cista koja pukne može izazvati jak bol i unutrašnje krvarenje. Što je cista veća, veći je rizik od pucanja. Snažne aktivnosti koje utiču na karlicu, poput vaginalnog odnosa, takođe povećavaju rizik.

Prevencija

Iako ne postoji način da se spreče ciste na jajnicima, redovni pregledi karlice pomažu da se promene u jajnicima dijagnostikuju što je ranije moguće. Budite oprezni na promene u mesečnom ciklusu, uključujući neobične menstrualne simptome, naročito one koji traju duže od nekoliko ciklusa. Razgovarajte sa svojim lekarom o promenama koje osećate.

Dijagnoza

Ciste na jajniku se mogu otkriti tokom ginekološkog i ultrazvučnog pregleda. U zavisnosti od veličine i toga da li je cista napunjena tečnošću, čvrsta ili mešovite građe, vaš ginekolog može uraditi sledeće dijagnostičke procedure:

• Test na trudnoću – pozitivan test može ukazivati na to da imate cistu žutog tela.
  • Ultrazvuk karlice – vaš ginekolog analizira sliku kako bi potvrdio prisustvo ciste, pomogao u identifikaciji njene lokacije i utvrdio njene osobine.
  • Laparoskopija – koristeći laparoskop (tanak, osvetljen instrument umetnut u stomak kroz mali rez), mogu se vizuelizovati jajnici i u zavinosti od nalaza i u istom postupku skinuti ciste. Ovo je hirurški zahvat koji zahteva anesteziju.
  • CA 125 test krvi – nivo proteina u krvi koji se naziva antigen 125 (CA 125) u krvi često je povišen kod žena sa karcinomom jajnika.

Povišeni nivoi CA 125 takođe se mogu javiti u nekanceroznim stanjima, kao što su endometrioza, miomi materice i upalne bolesti karlice.

Lečenje

Lečenje zavisi od vašeg uzrasta, vrste i veličine ciste i vaših simptoma. Vaš lekar može preporučiti:

• Praćenje promena. U mnogim slučajevima možete sačekati i ponovo biti pregledani da vidite da li cista nestaje u roku od nekoliko meseci. Ovo je obično opcija, bez obzira na godine, ako nemate simptome i ultrazvuk pokaže da imate jednostavnu, malu cistu ispunjenu tečnošću. Vaš lekar će vam verovatno preporučiti da u određenim intervalima vršite dodatni ultrazvuk karlice kako biste videli da li se vaša cista menja u veličini.
  • Lekove. Hormonski kontraceptivi, kao što su pilule za kontracepciju, mogu se koristiti da se ciste jajnika ne bi ponavljale. Međutim, pilule za kontrolu rađanja najčešće neće smanjiti postojeću cistu.
  • Hirurgiju. Uklanjanje velike ciste, koja ne liči na funkcionalnu cistu, raste, nastavlja se kroz dva ili tri menstrualna ciklusa ili izaziva bol.

Neke ciste se mogu ukloniti bez uklanjanja jajnika. U nekim slučajevima, vaš lekar može predložiti uklanjanje zahvaćenog jajnika i ostavljanje drugog netaknutim (ooforektomija).

Ako je cistična masa kancerogena vaše lečenje će se usmeriti ka operativnom odstranjenju jajnika, jajovoda i materice uz moguću dalju hemio i/ili zračnu terapiju.

Prilozi iz iste kategorije